Veranderingen Branche

Veranderingen in de hotelbranche

Sinds de oprichting van Buro Bic is er aardig wat veranderd in de hotelbranche. Wat zijn de grootste veranderingen in de afgelopen 10 jaar?

Je zou zeggen de technologie en dan vooral de verschuiving van offline naar online. Het lijkt alsof de digitalisering de grootste verandering is.

Maar……dit is maar deels waar!

Weet je wat écht de grootste verandering is in de hotelbranche? De gasten!

De wensen en verlangens van gasten van hotels en de reisindustrie veranderen voortdurend. Het zijn de behoeften van de gasten die nieuwe en innovatieve technologie in hotels vereisen. Vooral om met elkaar in contact te kunnen komen.

Sociale media zijn de belangrijkste tools om de aandacht te trekken van potentiële gasten. Deze gasten zijn steeds vaker afhankelijk van digitale technologie. Door een succesvolle online aanwezigheid en interactie, kunnen hotels hun relatie met gasten verbeteren. Direct communiceren en reageren naar gasten zorgt ervoor dat gasten zich gehoord voelen. Nog voordat de gast in het hotel aankomst wordt er al een band opgebouwd. Hierdoor creëer je een hogere gasttevredenheid. Daardoor gaan de review scores omhoog en dat levert weer nieuwe gasten op en voegt waarde toe aan het product.

Hotels moeten openstaan voor de voorkeur en wensen van de gasten. Als de interesses en behoeften van gasten veranderen, moet ook de hotelindustrie zich aanpassen en een manier vinden om zichzelf in stand te houden. Als de industrie niet aan de wens van de gasten voldoet, zullen er nieuwe opties komen.  Airbnb is daar een voorbeeld van. In de basis was dit een nieuw aanbod vanuit de behoeften van een nieuwe generatie gasten die meer interesse in reizen hebben waarbij ze de lokale omgeving te zien krijgen en kennis maken met de cultuur van een nieuwe plek.  Als gasten in hotels verblijven verwachten ze een authentieke (vakantie)ervaring. Van lokaal geproduceerd eten en drinken in het restaurant tot iemand die in de buurt van het hotel woont en hen kan adviseren over waar ze vooral naartoe kunnen gaan. Het liefst buiten de gebaande paden.  Het belangrijkste aan het aanbod van Airbnb? Je verblijft in iemands huis, dat is een ‘intieme’ beleving, dicht bij de persoon, en daar hebben gasten blijkbaar behoefte aan. De sterke groei van boutique hotels heeft hier ook mee te maken.

En er zijn nog veel meer veranderingen in de hospitality branche in de afgelopen 10 jaar.

  • Gemak om online te reserveren en het bestellen van maaltijden.
  • Contactloze service.
  • Extra aandacht voor hygiëne en veiligheid.
  • Multi inzetbaarheid van personeel vanwege te kort aan personeel.
  • Meer personaliseren van het aanbod.

Welke verandering zie jij vooral in de hotelbranche in de afgelopen 10 jaar?