Dit is een onderwerp dat veel hotel managers aanspreekt. Ik krijg namelijk vaak de opmerking dat het hotel minder commissie wil betalen aan OTA’s (online travel agents) en meer directe hotel boekingen wil krijgen via de eigen website.
De strijd met de online boekingskanalen is nog steeds actueel. Met de populariteit van OTA’s, meta-search engines en zelfs Google die als OTA optreedt, is het lastig om boekingen via de eigen kanalen binnen te halen, maar zeker niet onmogelijk! Ga daarbij vooral uit van de eigen van je hotel. Er zijn genoeg manieren om boekingen direct bij het hotel te stimuleren. Welke dat zijn lees je hieronder:
Met deze tips verbeter je het aantal directe reserveringen via de eigen hotel website:
1.Meer value for money op de hotel website. Door rate-parity restricties van derde partijen kan men vaak niet een lagere kamerprijs aanbieden via de eigen website. Hier kan echter omheen gewerkt worden door bijvoorbeeld via creatieve arrangementen meer aantrekkelijke deals aan te bieden via de eigen hotel website. Denk daarbij aan een gratis upgrade, welkomstpakketje, korting op ontbijt, parkeren, etc.
2.Een functionele website en reserveringssysteem. Zorg ervoor dat gasten simpel, snel en veilig kunnen boeken via de hotel website. Maak het reserveringsproces zo ‘soepel’ mogelijk.
3.Goede SEO, zodat de eigen website altijd goed vindbaar is in zoekmachines (nr. 1 positie voor alle varianten van eigen naam en top posities voor ‘niche’ zoektermen). Adwords, vlogs en blogs helpen daarbij.
4.Goede online reputatie (positieve vermeldingen op recensie websites, social media etc). Bezoekers komen dan vanzelf op de eigen website terecht (mits seo goed is natuurlijk)
5.Gebruik ‘nieuwe’ kanalen om gasten te bereiken. Via Tiktok, Insta, Facebook, X, Youtube, etc. kun je het bereik vergroten en bezoekers naar de eigen website leiden. Toch zie ik hier dat hotels dan bijv. weer boekingsmodules van derde partijen gaan integreren op hun eigen facebook pagina…. Dat is natuurlijk niet zo handig. Link vooral door naar de eigen website.
6.Investeer meer in de eigen gerichte sales en marketing in plaats van commissiebetalingen.
Een rekenvoorbeeld:
Het hotel heeft 100 kamers, gemiddeld 70% bezettingsgraad en 50% van de kamers wordt via boekingsites gereserveerd. Met een kamerprijs van €100 en een commissie van minimaal 10% betaalt het hotel op jaarbasis ruim € 127.000 aan commissie! (voor een hotel met bijv. 20 kamers is dit ruim €25.000).
Met een klein deel van dit bedrag kun je al de eigen website verbeteren, online marketing en social media kanalen professioneel opzetten en aantrekkelijke arrangementen maken om directe reserveringen te stimuleren.
Kortom; voldoende mogelijkheden om zelf mee aan de slag te gaan. Ondersteuning of advies hierbij nodig? Let me know 🙂