06 - 1338 5568 bcuperus@buro-bic.nl
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

De Nieuwe Norm in Gastvrijheid

door

De Nieuwe Norm in Gastvrijheid

Gastvrijheid, een begrip dat al eeuwenoud is, heeft altijd al gedraaid om een warm welkom, zorgzaamheid en het welzijn van gasten. Toch is de wereld waarin we leven voortdurend in beweging, en de normen voor gastvrijheid zijn daarop geen uitzondering.  Tegenwoordig hebben hotels over de hele wereld zich aangepast aan wat nu de “nieuwe norm” in gastvrijheid wordt genoemd.

  1. Hoger service niveau

Gasten verwachten meer en zijn steeds mondiger. Het service niveau van voor COVID is niet meer voldoende om aan de wensen van de gast tegemoet te komen. Het trainen van personeel is daarbij belangrijk, omdat er van hen wordt verwacht dat ze meer service verlenen dan verwacht. terwijl ze net zo druk, of zelfs drukker zijn dan voorgaande jaren.

  1. Flexibiliteit en Aanpassingsvermogen

Een van de belangrijkste lessen van de afgelopen jaren is het belang van flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Hotels moeten snel kunnen reageren op veranderende omstandigheden, of het nu gaat om een wereldwijde pandemie of verschuivingen in de marktvraag. Flexibele annuleringsvoorwaarden en aanpasbare diensten zijn nu een onderdeel van de nieuwe norm.

  1. Veiligheid en Hygiëne: Prioriteit Nummer

Een van de meest opvallende veranderingen in de gastvrijheidsindustrie is de nadruk op veiligheid en hygiëne. COVID-19 heeft ons geleerd dat gasten niet alleen comfort en gemak zoeken, maar ook gemoedsrust. Hotels, restaurants en resorts hebben mooie schoonmaakprotocollen ingevoerd, van verbeterde kamer schoonmaak tot frequente desinfectie van openbare ruimtes. Gasten verwachten niet alleen schone accommodaties, maar ook transparantie over de maatregelen.

  1. Naadloze Technologie-Integratie

De digitale revolutie heeft de manier waarop gasten reizen en verblijven in hotels getransformeerd. De nieuwe norm in gastvrijheid omvat naadloze technologie-integratie, van online boekingen tot digitale sleutels. Gasten verwachten efficiëntie en gemak met hun smartphone. Dit biedt niet alleen gemak voor gasten, maar stelt ook hotels in staat om gepersonaliseerde diensten aan te bieden op basis van gastvoorkeuren en -gedrag. Zoals online check-in, keyless toegang, apps en zelfs chatbot zijn niet meer weg te denken in de nieuwe norm.

  1. Duurzaamheid en Milieubewustzijn

Duurzaamheid is niet langer slechts een trend, maar een onderdeel van de nieuwe norm in gastvrijheid. Gasten zijn steeds milieubewuster en verwachten dat hotels zich inzetten voor milieuvriendelijke praktijken. Dit gaat over energiebesparing tot afvalvermindering en lokale maatschappelijke betrokkenheid. Hotels die zich richten op duurzaamheid worden niet alleen gewaardeerd door gasten, maar besparen vaak ook op operationele kosten.

  1. Authentieke Lokale Ervaringen

Reizigers zijn op zoek naar authentieke lokale ervaringen. De nieuwe norm in gastvrijheid gaat verder dan standaard toeristische activiteiten. Gasten willen de cultuur, keuken en verbinding met de plaatsen die ze bezoeken en echt ervaren. Hotels en restaurants die unieke lokale ervaringen aanbieden, zoals culinaire rondleidingen en culturele workshops, kunnen een voorsprong krijgen op de concurrentie.

Hoe gaat jouw hotel om met De Nieuwe Norm van Gastvrijheid? Is er veel veranderd in de afgelopen jaren?