Een tijd geleden sprak ik een groepje secretaresses die regelmatig hotels en vergaderzalen boeken voor haar collega’s. Met enige regelmaat worden ze bezocht door nieuwe onervaren sales medewerkers van hotels die eigenlijk geen idee hebben wat ze komen doen. Heel herkenbaar?!
Gewoon ‘langs gaan’ bij een klant zet geen zoden aan de dijk en levert bovendien een vervelende beleving op voor de klant. En dat is wel het laatste wat we willen toch?
Wees klantgericht, kom met een goed verhaal en zoek vooraf uit hoe je meerwaarde kunt creeren voor je klant. Kijk, en dan worden de gesprekken met klanten ook leuk en constructief . Het ‘langs gaan’ heeft dan een reden en wordt als prettig ervaren.
Ik ben er van overtuigd dat mensen zakendoen met mensen die ze kennen en die ze leuk vinden. Pas dan kun je een band op gaan bouwen met je klant waarbij echt gaat samenwerken. Uiteindelijk gaat de sales medewerker het leuk vinden om te verkopen, vooral omdat het meer vanuit het helpen-principe gebeurt, en dat zorgt ervoor dat ze langer aan een hotel verbonden blijven. Dit is een hot topic waar ik regelmatig over spreek met hotel directeuren en sales teams. Het trainen en begeleiden van de sales medewerkers is hierbij heel belangrijk.
Altijd goed om te horen hoe klanten dit ervaren. Welke ervaring heeft u hiermee? Welke tips heeft u voor hotels en vergaderlocaties?